Rèquiem

Una versió íntima del monument sonor de
W.A.Mozart, amb el text colpidor d’Anna Akhmàtova

  • Música:       W. A. Mozart (arg. P. Lichtenthal)
  • Poesia:        Anna Akhmàtova

Quartet de corda i actriu

Una de les obres més impactants de W. A. Mozart és el seu Rèquiem, una obra que amb el temps ha esdevingut quasi mitològica. A la seva immensa qualitat musical s’hi han afegit les circumstàncies del seu misteriós origen i el seu dramàtic desenllaç. Una obra que es convertí en el cant del cigne del compositor ja que quedà inacabada. Fins aquí res de nou. El menys conegut és que un amic del seu fill traslladà aquest monument sonor sols a quartet de corda, un fet habitual en una època on s’intentava d’apropar certes partitures a qualsevol indret. Pocs imaginaven que una obra tan sublim com aquest Rèquiem pogués estar resumida sols a quartet de corda, però l’espiritualitat de la partitura queda reflectida en aquest so íntim, mantenint el seu dolor i sensibilitat.

Ens traslladem a Leningrad, en plena dictadura soviètica. Una mare, la poetessa Anna Akhmàtova, espera com cada dia a la plaça davant de la presó poder tenir alguna notícia del seu fill empresonat pel règim. No està sola; moltes més mares esperen alguna notícia. De sobte algú li diu a cau d’orella…podries descriure això? I ella contesta puc. D’aquests fets en neix un dels Rèquiem poètics més colpidors i reflex d’una part de la nostra història, cruenta, com la vida de la gran poetessa soviètica, un exemple de persona que davant de l’horror i les amenaces ens mostrà que escollir la dignitat sempre és possible fins i tot en les pitjors circumstàncies.